fűnyíró karbantartása

Elérkeztünk az utolsó fűnyírások idejéhez, miután hosszú időre eltesszük kertápoló gépeinket. Ezek a gépek, jellemzően a fűnyírók és a szegélynyírók. Ha a szegélynyírót nem is, de fűnyírót szinte minden kertes házban találhatunk. A gépek várják a tavaszt, mi pedig előtte a télre készülünk. Mivel a tavasz még távoli, gépeink sok-sok nap múlva lesznek újra használatba véve. Éppen ezért nem mindegy, hogy ezt a hosszú időt a gépeink hogyan élik meg. Ahhoz, hogy tavasszal az első fűnyírás öröm legyen, ne pedig bosszankodás, netalán családi viszály, nem mindegy, hogy hogyan tesszük el a gépeinket.

Lesznek szerencsések, akik kitolják a gépet a garázsból, leporolják, töltenek bele friss üzemanyagot, s már indul is a gép, mehet a fűnyírás, finom zsenge fűillat (kedvesünk is boldog), és szép rendezett kert lesz a jutalmunk (valamint kedvesünk elismerő pillantása). Lesznek kevésbé szerencsések, akik kitolják, leporolják a gépet, jó esetben töltenek bele benzint, „még maradt a tavalyiból”, „most vettem”, és reménykednek benne, hogy elindul a gép, hiszen tavaly is működött.

Hát sajnos ebben az esetben elmarad a fűnyírás, helyette lehet vinni a gépet a szervizbe (vagy magunk javítjuk), s reménykedni, hogy 1-2 héten belül visszakapjuk megjavítva.

Közben a fű csak nő, a kedvesünk egyre idegesebb… Mi pedig nem értjük, hogy a pár hónap alatt mi történt a gépünkkel, hiszen az utolsó nyíráskor is még milyen szépen dolgozott!

Szóval, ha ezt az utóbbi helyzetet szeretnék elkerülni (van pár apró ötletem, hogy hogyan 😊), akkor már most fel kell készülnünk a tavaszra.

Hogyan tegyük el télire fűnyíró gépeinket?

 

Elektromos fűnyírók téli tárolása:

Azok, akik elektromos gépet használnak, túl sok teendőjük nincs. Egy alapos külső tisztítás után után, jöhet a fűnyíróház belső tisztítása egy fa spatulával. Használjunk védőkesztyűt, nehogy a munka közben a fűnyírókéssel, megvágjuk magunkat! Tisztítsuk ki a házat a feltapadt fű-por betonkemény egyvelegétől. Ha van rá lehetőség, vegyük le a kést és élezzük meg. Élezés után fontos a kés kiegyensúlyozása. A középső furatba helyezett csavarhúzón, a késnek vízszintesen kell állnia. Ha valamelyik oldala lebillen, akkor abból az oldalból kell elköszörülni. Igen, az élből még tovább köszörülünk, amíg az egyensúly helyreáll.

Fontos! A fűnyíró tartályt is meg kell tisztítani! A gyűjtőkosár anyagát tekintve lehet műanyag vagy zsákszövet. Ha műanyag a fűgyűjtőnk, szellőző nyílások vannak rajta, melyeken működés közben a levegő távozik, a fű pedig a tartályban marad. Ha a nyílások eltömődnek, a fűnyíró nem tudja teletölteni a tartályt.

Ha szövetzsák a gyűjtőnk, és elrakódik, ugyan ez a jelenség áll elő. Ebben az esetben ki kell mosni a gyűjtőzsákot.

Még egy apró jó tanács!

Az egyszerű, olcsóbb gépeknek a keréknél nem használnak csapágyakat. Ebben esetben a kerék egy tengelyen forog. Jó esetben a kereket le tudjuk szerelni, és megtudjuk zsírozni.

Sokkal könnyebb lesz utána tolni a gépet, és jóval később fog elköpni a kerekünk, tengelyünk.

Ha ezeket a munkákat elvégezzük, utána már nyugodtan várhatjuk a tavaszt.

 

Benzines fűnyírók téli tárolása:

Az első és legfontosabb, a gépben soha nem hagyhatunk üzemanyagot!!! Se keveset, se sokat!

A mai üzemanyagok (benzin) nem tűrik jól a tárolást. A téli időszakban több hónap után a benzin megromlik, a levegővel elkeveredve pedig már nem képez robbanóképes elegyet.

Hiába rángatjuk az indítózsinórt, nem fog, nem tud elindulni gépünk.

Ez a kisebbik baj, a nagyobb probléma az, hogy az üzemanyagrendszerben az elillanó üzemanyag egy ragacsos, bűzös masszát hagy maga mögött. Jó esetben ez különféle oldószerekkel eltávolítható, rosszabb esetben porlasztó csere szükséges.

Ha fém benzintartályos gépünk van, különösen óvakodjunk attól, hogy benzin maradjon benne a téli hónapokra. A benzinben levő komponensek egyike erősen higroszkópos, a levegő páratartalmát megkötve, apró vízgyöngyök alakulnak ki a benzinben. A tartály alján szépen összegyűlnek, s már indulhat is a nagy rozsdásodási verseny. Mi fogunk veszteni….

Tehát, benzines gépet szárazon teszünk el!!!

A régebbi motoroknál nem igazán találunk leeresztő csavart, így marad a legegyszerűbb megoldás: az utolsó fűnyírásnál csak kevés üzemanyagot töltünk a fűnyíróba, s addig használjuk a gépet, amíg ki nem fogy belőle az üzemanyag.

Az újabb motorok porlasztóján már van, egy erre a célra használatos csavar, melyet ha meglazítunk (eltávolítunk), rajta keresztül leengedhetjük a benzint.

Vigyázat!

Mielőtt a csavart meglazítanánk, készüljünk egy laposabb edénnyel, amit a porlasztó alá tudunk tenni!

A kifolyó benzint így fogjuk.

Az így kiürített rendszerrel már nyugodtan várhatjuk a következő bevetést.

Fontos!

Tavasszal friss benzint vásárolunk, s abból töltjük fel gépeinket! Nem a tavalyi, bespájzoltat vesszük elő!!

A tavaszi gépjavítások, szervizmunkák legnagyobb részét a gépekben hagyott benzin okozzák. Így ezek a problémák egyszerű odafigyeléssel elkerülhetőek.

Sokszor felmerül a kérdés, a motorban lévő olajjal mi legyen? Öntsük ki, vagy maradjon-e benne?

  • Az olaj nem romlik meg, így egész nyugodtan hagyhatjuk a motorban.

A téli tárolással kapcsolatosan még egy nagyon fontos teendőnk van.

Ha fémházas a fűnyírónk, akkor nem maradhat el egy alapos tisztítás. A mai fémházas fűnyíróknál sajnos gyakori probléma a korrózió. Nem ritka az öt-hat éves gépeknél, hogy a fűnyíróház egyes részein teljesen átrozsdásodik. Ilyenkor marad a foltozás, vagy a házcsere. Egyik sem olcsó, viszont megelőzhető.

Az utolsó nyírás után egy alapos tisztítás következzen. Ha van a fűnyíróházon mosó csatlakozó, akkor egyszerű a dolgunk, csak rácsatlakoztatjuk a tömlőt, kinyitjuk a vízcsapot, s a motort beindítva a kés kitisztítja a kaszaházat. Ha megszáradt a kaszaház, ellenőrizhetjük, hogy van-e elég festék a felületen. Szinte biztos, hogy a ház nagy részéről a kés által felszívott por eltávolítja a festéket. Hát itt fog támadni a rozsda! A legegyszerűbb módja a megelőzésnek, ha rozsdamaróval lekezeljük a felületet. Így a sérült lemez felületeket kellően passziváltuk. A következő szezonig, és még kicsit tovább is….

Ha nincs a fűnyíróházhoz mosó csatlakozónk, akkor egy kicsit többet kell dolgoznunk. Először is egy fa spatulával eltávolítjuk a beszáradt fű-por keveréket. Ha van magasnyomású mosónk, akkor nagy segítséget jelent a fűnyíróház tökéletes tisztításához.

Fontos!

  • A fűnyíróház tisztításához a gépet soha nem az oldalára döntjük, hanem a tolókar irányába elölről hátra billentjük!!!
  • A mosó használatakor ügyeljünk arra, hogy olyan helyekre ne irányítsuk a vízsugarat, ahonnan a víz nem tud kifolyni, mert a hosszú téli hónapok alatt csak megágyaznánk a rozsdának.
  • A kerekeket nem mossuk nagynyomású mosóval, mert a kerekeken lévő, jellemzően peremes csapágyak nincsenek védve a magasnyomású víz ellen. Ha egyszer bejuttatjuk a vizet, onnan többet nem tud kijönni, garantált a csapágy vagy kerék csere.

Ha végeztünk a tisztítással ugyanúgy járjunk el, mint fentebb írtuk: passziváljunk rozsdamaróval.

Ha ezt a nem túl hosszú műveleteket elvégezzük gépeinkkel, biztos lehetünk benne, hogy tavasszal sok bosszúságtól mentjük meg magunkat, s gépeink hosszú időkön keresztül szolgálnak majd minket.

Írásunkban a fémházas fűnyírókról írtunk, de ma már nagyon sok, úgynevezett kompozit házas fűnyíró van a piacon. Ezek tulajdonosainak nem kell félni a rozsdásodástól, de a szezon végi tisztítást ugyanúgy el kell végezniük.

Ha nem tisztítjuk meg a házat, a felrakódott szennyeződésektől, egy idő múlva olyan vastag lesz a lerakódás, hogy a levágott fő nem tud könnyen áramlani a házban, visszaszóródik a vágott felületre. Egyre csúnyább lesz a vágáskép, a fűnyíró nem hozza tőle elvárt vágásminőséget.

Legközelebb a robotfűnyírók téli karbantartásával és téli tárolásával foglalkozunk.

Mindenkinek jó munkát kívánunk!

KoliTeam Kft.